= SECRETARIAAT
Raad U de Journalistiek POSTBUS 12040
1100 AA AMSTERDAM
TEL: 020-3123 930
FAX: 020-3123 934
EMAIL: raad@rvdj.nl
WEBSITE: www.rvdj.nl

AVRO/TROS - EenVandaag

t.a.v. de heer R. van Brakel, hoofdredactreur
en mevrouw A. van Driel

Postbus 2

1200 JA Hilversum

Amsterdam, 4 december 2017

Betreft: Thomashuis Tiel (de heer en mevrouw Klein) / A. van Driel en EenVandaag

Geachte heer Van Brakel, geachte mevrouw Van Driel,

Hierbij ontvangt u de conclusie van de Raad voor de Journalistiek in bovengenoemde zaak.

De Raad voor de Journalistiek vraagt u deze conclusie integraal of in samenvatting te publiceren. U
wordt verder verzocht de Raad en klagers een kopie toe te sturen van de uitzending waarin de
conclusie van de Raad is gepubliceerd, dan wel een print van de publicatie op internet. Ten behoeve
van de transparantie over onze procedure zullen wij uw publicatie hechten aan de conclusie op onze
website. Zonder uw tegenbericht gaan wij ervan uit dat u hiermee instemt.

Enkele dagen nadat de conclusie aan partijen is verstuurd, publiceert de Raad de conclusie integraal op
zijn website www.rvdj.nl. Tegelijkertijd wordt een samenvatting van de conclusie als persbericht via
e-mail verspreid, onder verwijzing naar de volledige publicatie op de website. Verder wordt de
samenvatting gepubliceerd in het vakblad Villamedia magazine.

Ten slotte maak ik u erop attent dat het Reglement voor de werkwijze van de Raad voorziet in een
herzieningsprocedure. In artikel 10a lid 1 van het Reglement is ter zake bepaald:
Een conclusie van de Raad die is gegeven naar aanleiding van een klacht, kan door de
Raad geheel of gedeeltelijk worden herzien op verzoek van de klager dan wel op verzoek
van het medium dat of de journalist die daadwerkelijk op de klacht heeft gereageerd.
Herziening is slechts mogelijk indien degene die herziening verzoekt (hierna: de
verzoeker) aannemelijk maakt dat de conclusie van de Raad berust op ten onrechie als
vaststaand of aannemelijk geachte feiten.
Het verzoek tot herziening van een beslissing wordt aanhangig gemaakt door indiening
van een verzoekschrift bij de secretaris binnen vier weken nadat de conclusie aan
partijen is toegezonden. Ten aanzien van deze termijn zijn de leden 2-4 van artikel 2a van
overeenkomstige toepassing.
De volledige tekst van artikel 10a kunt u raadplegen op onze website, waar u het Reglement kunt
inzien en downloaden. Op uw verzoek kunnen wij u een schriftelijk exemplaar van het Reglement
sturen. Indien u over deze procedure nog vragen heeft, verneem ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

C. Kbene

secretaris

Bijlage



Rvd]J 2017/43

e Journalistiek

SAMENVATTING

A. van Driel en EenVandaag (AVROTROS) hebben in een uitzending van het televisieprogramma
EenVandaag aandacht besteed aan het Thomashuis in Tiel dat werd geéxploiteerd door J. Klein
en J.D. Klein-Abbink (klagers). In de uitzending zijn klagers beschuldigd van mishandeling van
bewoners. In de uitzending heeft EenVandaag onvoldoende inzicht gegeven in het verrichte
onderzoek en het beschikbare bronnenmateriaal. Daardoor is het voor kijkers onvoldoende
duidelijk waarop de ernstige beschuldigingen ten aanzien van klagers zijn gebaseerd. Op dit punt
hebben Van Driel en EenVandaag journalistieck onzorgvuldig gehandeld. Ten aanzien van de
beschuldigingen van financiéle wanpraktijken meent de Raad dat er genoeg aanleiding was om
op dit punt over klagers te berichten zoals is gedaan en dat voldoende wederhoor is toegepast.
De handelwijze van Van Driel en EenVandaag was op dit punt wel zorgvuldig. De Raad doet de
aanbeveling aan EenVandaag om deze conclusie ruimhartig te publiceren.

Conclusie van de Raad voor de Journalistiek
inzake de klacht van

J. Klein en J.D. Klein-Abbink (Thomashuis Tiel)
tegen
A. van Driel en de hoofdredacteur van EenVandaag (AVROTROS)

De heer J. Klein en mevrouw J.D. Klein-Abbink te Maurik (klagers) hebben op 27 juli 2017 een
klacht ingediend tegen mevrouw A. van Driel en de hoofdredacteur van EenVandaag (verder
gezamenlijk: EenVandaag). Bij de beoordeling van de klacht is verder correspondentie van
klagers en de heer R. van Brakel, hoofdredacteur, betrokken van 4 en 18 augustus 2017 en van
28 september 2017.

De klacht is behandeld op de zitting van de Raad van 6 oktober 2017. Klagers waren daar
aanwezig. Aan de zijde van EenVandaag zijn mevrouw A. van Driel (verslaggever) en mevrouw
B. van Gool (redacteur) verschenen. Beide partijen hebben hun standpunten toegelicht aan de
hand van notities.

Voorafgaand aan de zitting heeft de Raad de gewraakte uitzending bekeken.
FEITEN

Op 26 mei 2017 is in een uitzending van het televisieprogramma EenVandaag aandacht besteed
aan (vermeende) misstanden bij het Thomashuis Tiel, waar mensen met een verstandelijke
beperking of gedragsstoornis samenwonen. Klagers waren tot kort voor de uitzending de
beheerders van dit Thomashuis. De uitzending wordt door presentator P.J. Hagens ingeleid als
volgt:

“Misstanden bij een tehuis voor meervoudig gehandicapten. EenVandaag sprak met
familieleden van bewoners van het Thomashuis in Tiel. En er kwam een ontluisterend beeld
uit naar voren.”

Direct daarna komt een vrouw in beeld (naar later blijkt: M. van Dee, moeder van bewoner
Jeroen) die zegt:
- “De eigenares is bruut en onbeschoft tegen onze kinderen. Eentje is er geslagen en een
ander is geschopt.”

Pagina 1 van 6



Rvd] 2017/43

e Journalistiek

Vervolgens zegt een onherkenbaar gemaakte man (naar later blijkt: de man die het Thomashuis

wilde overnemen en anoniem wil blijven, en daarom wordt aangeduid als ‘ Arthur de Jong’):

“Bazig, bazig, ik had af en toe het gevoel dat ik weer in de 19° eeuw zat. De bewoners, voor
zover ze dat konden, kropen voor haar, waren bang voor haar.”

Hierop vraagt verslaggever Van Driel aan de heer Klein:

“Nou is het zo dat wij veel kritiek hebben gehoord op uw functioneren binnen dit huis. En

dan zou het gaan om het bieden van slechte zorg. Herkent u zich in die kritiek?”

Klein antwoordt daarop:

“Eh, nee, daar herken ik me niet in.’
Later in de uitzending antwoordt Van Dee op de vraag van Van Driel naar wat er niet zo goed
gaat in het Thomashuis:

“De zorg, we hebben onlangs vernomen dat er vermoedelijk fraude bezig is en, ja, de

eigenares is bruut en onbeschoft tegen onze kinderen. Eentje is er geslagen en een ander is
geschopt.”

Ook vertelt Van Dee dat een andere voormalige bewoonster ’s nachts washandjes met tiewraps
om kreeg, omdat zij niet werd verschoond en haar ontlasting uitsmeerde. Volgens Van Dee zou
de bewoonster hebben geprobeerd de tiewraps los te krijgen, maar heeft zij ze juist strakker
aangetrokken. Toen de tiewraps de volgende dag weggeknipt werden, zagen de plekken eruit als
tweedegraads brandwonden en omdat ze geen doorbloeding naar haar handen had gehad, raakte
ze van de kaart toen de bandjes losgingen. De eigenaresse [mevrouw Klein] heeft haar toen laten
liggen en het personeel moest het maar opknappen, aldus Van Dee.

Nadat vervolgens ‘Arthur de Jong’ aan Van Driel vertelt dat de dagbestedingsruimte een schuur

zou zijn, zegt Van Driel in een voice-over:

“Jan Klein, een van de zorgondernemers, wil met EenVandaag praten over de kritiek die

ouders hebben op de zorg die wordt geleverd.”

Daarop wordt het volgende fragment in beeld gebracht:
Van Driel: “De dagbestedingsruimte, dat is een garage.’
Klein: “Geweest.”

Van Driel: “En die zou volgens sommige ouders niet veilig zijn.”

Klein: “Nee, we zijn bezig met nieuwe ondernemers en we gaan dit in het overname-traject

bespreken.”

Hierna zegt Van Driel in een voice-over:

“Jan Klein ontkent in een gesprek met EenVandaag alle aantijgingen.’
Vervolgens wordt in beeld gebracht dat Van Driel met Klein meer in het algemeen praat over
bewoners die zijn vertrokken, omdat ze niet tevreden waren over de zorg, en specifiek over
kritiek van een familielid van een bewoner die veel op de grond zat en uiteindelijk niet meer kon
lopen. Hiermee eindigt het deel van de reportage dat gaat over de manier waarop zorg is verleend.
Het tweede deel van de reportage heeft betrekking op de wijze waarop klagers de
persoonsgebonden budgetten van de bewoners hebben besteed. In dit verband wordt eerst
aandacht besteed aan de zoon van Van Dee, die al jaren werkt bij een lokale supermarkt. Zowel
Van Dee als de eigenaar van de supermarkt, J. de Haas, komen aan het woord. Zij vertellen — kort
gezegd — dat De Haas nooit een vergoeding voor dagbesteding heeft ontvangen, omdat er dan
geen geld zou zijn voor andere activiteiten van de zoon van Van Dee.

Hierna zegt Van Driel in een voice-over:

“Jan Klein ontkent dat het om dagbesteding gaat. ‘Arthur de Jong’, die het Thomashuis in
Tiel wilde overnemen, vertelt EenVandaag dat er oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van
geld voor het persoonsgebonden budget.”

‘De Jong’ zegt vervolgens:

“Ik heb de cijfers natuurlijk gezien. De cijfers hebben jullie denk ik ook gezien. Die hebben
Jullie trouwens niet van mij gekregen. Je ziet gewoon aan de pgb-gelden, wat daarmee
gebeurd is. De pghb zo hoog mogelijk maken, dus dat er zoveel mogelijk geld binnenkomt en
zo min mogelijk uitgeven, dat is eigenlijk het credo.”

3

s

’

Pagina 2 van 6



RvdJ 2017/43
Raa

LRYUSl (e Journalistiek

De voice-over licht toe dat de negen bewoners van het Thomashuis in Tiel jaarlijks tussen de zes
en zeven ton aan uitkeringen en pgb-gelden binnenbrengen, waarna ‘De Jong’ vervolgt:
“Ik zag dat bijna de helft van het pgb-geld naar de zorgondernemer gaat. En er gaat ook
nog een ander gedeelte naar De Drie Notenboomen. Dus als je... ik denk dat er uiteindelijk
maar veertig procent of zo overbleef voor de zorg. De rest gaat gewoon naar de
zorgondernemer en naar de DDN.”
Iets later komt hoogleraar Openbare Financién H. Verbon in beeld, die de financiéle verslagen
van het Thomashuis in Tiel heeft bekeken en laat weten dat naar zijn mening het niet juist is dat
in deze sector winst wordt gemaakt. Hij zegt dat de staatssecretaris dit wel terecht vindt, als de
winst maar niet buitenproportioneel is. Dit laatste is hier wel het geval, aldus Verbon. Hij zegt:
“Want er wordt hier een winst geboekt van meer dan 2 ton en in 2015 is dat bedrag zelfs
gestegen tot bijna 4 ton, dat uit de onderneming gaat. Dat hadden ze naar mijn idee niet
moeten doen, want dit is natuurlijk wel heel erg verdacht, als je zo’n bedrag uit je eigen
onderneming haalt.”
Hierna volgt het fragment, van het gesprek dat Van Driel met Klein heeft gevoerd:
Van Driel: “De hoogte van dit bedrag, die 395.000 euro, kunt u dat uitleggen, wat dat
betekent, wat dat is?”
Klein:
“Dat is het resultaat. Kijk, als een bakker z’n brood verkoopt, de ene bakker die vraagt — ik
weet niet precies wat een brood kost — maar als die 1 euro vraagt en je betaalt die euro,
dan ga je de bakker toch ook niet vragen ‘Wat gaat u daarmee doen?’”
Vervolgens wordt aandacht besteed aan de overkoepelende organisatie De Drie Notenboomen en
wordt in dat verband de heer W. Holleman, directeur van deze organisatie, aan het woord gelaten.
Op de vraag of het Thomashuis in Tiel het goed doet in zijn ogen antwoordt hij:
“Op dit moment, gezien de situatie met alle wettelijk vertegenwoordigers, is het een huis
waar de aandacht op zit en waar verbeteringen mogelijk zijn, ook financieel.”
Presentator Hagens vervolgt:
“Ook financieel. En inmiddels zijn Jan en Janke Klein daar in Tiel door De Drie
Notenboomen op non-actief gezet. Op dit moment zit er een interim echtpaar.”
Hierna wordt de uitzending afgesloten met een gesprek tussen Hagens en mevrouw
L. Marijnissen — lid van de Tweede Kamer namens de SP — over winst maken in de zorg en het
feit dat het hier gaat om kwetsbare mensen.

DE STANDPUNTEN VAN PARTIJEN

Klagers voeren — samengevat — aan dat zij zonder goede grond zijn afgeschilderd als fraudeurs en
mishandelaars van verstandelijk gehandicapten. De beschuldigingen zijn (met name) afkomstig
van ‘Arthur de Jong’ en mevrouw Van Dee, maar dit zijn geen betrouwbare bronnen. ‘De Jong’
heeft gehandeld uit rancune, omdat hij is afgewezen als nieuwe exploitant, en heeft gehoor
gevonden bij Van Dee. Van Dee heeft in de uitzending alle ruimte gekregen om beschuldigingen
te uiten over mishandelingen die zouden hebben plaatsgevonden. Het zou daarbij niet gaan om
haar eigen zoon, maar om andere bewoners. Van Dee is nimmer getuige geweest van de beweerde
incidenten en heeft valse beschuldigingen geuit.

Ook is ten onrechte gesuggereerd dat klagers ‘over de rug van de bewoners’ oneigenlijk gebruik
maken van de pgb-gelden. Het klopt dat zij winst hebben gemaakt met hun onderneming, maar
dat is geoorloofd. De winst was ook niet buitensporig, gezien het aantal uren dat klagers jaarlijks
aan de zorgverlening besteedden. Op de zitting licht de heer Klein toe dat een erkende
dagbestedingsplek, waarbij begeleiding plaatsvindt, in aanmerking komt voor een vergoeding. In
het geval van de activiteiten van de zoon van Van Dee bij de supermarkt, gaat het om een gewone
werkplek en niet om een dagbestedingsplek.

Klagers menen verder dat onvoldoende wederhoor is toegepast. Op 19 mei ontvingen zij per e-
mail een aantal vragen en drie dagen later werden zij uitgenodigd voor een interview. Zij voelden

Pagina 3 van 6



RvdJ 2017/43

e Journalistiek

druk, omdat zij op 24 mei op vakantie zouden gaan. Zij zijn niet in de gelegenheid gesteld om op
alle geuite verwijten te reageren en hun reactie is zeer beperkt in de uitzending verwerkt. Van het
interview van ongeveer anderhalf uur zijn slechts enkele minuten uitgezonden. Daarbij zijn
fragmenten geselecteerd waarbij de heer Klein niet uit zijn woorden kon komen of anderszins
slecht overkwam.

Ten slotte wijzen klagers erop dat de Inspectie voor de Volksgezondheid op 18 augustus 2017
heeft geconcludeerd dat geen sprake is geweest van fraude en/of mishandeling en daarmee het
onderzoek heeft afgerond. De redactie wist dat dit onderzoek gaande was. Klagers betreuren het
dat EenVandaag niet op de uitkomst daarvan heeft gewacht. Verder is er een ARGO-onderzoek —
een tweejaarlijks kwaliteitsonderzoek in de Thomashuizen — uitgevoerd, waar een gemiddeld
cijfer van een 8,6 uitkwam. Van Driel heeft echter met die informatie niets gedaan.

Klagers concluderen dat sprake is van eenzijdige, subjectieve en tendentieuze berichtgeving,
waardoor zij ten onrechte in een kwaad daglicht zijn gesteld.

EenVandaag stelt hier — eveneens samengevat — tegenover dat ter voorbereiding met tien
verschillende bronnen is gesproken, die zich allemaal op dezelfde wijze hebben uitgelaten over
het Thomashuis Tiel. Velen wilden niet dat klagers erachter zouden komen dat zij hadden
gepraat. De redactie heeft niemand gehoord die tevreden was over de laatste jaren in het
Thomashuis. In de uitzending komen drie bronnen aan het woord — twee familieleden en ‘ Arthur
de Jong’ — die hetzelfde vertellen: de zorg zou niet goed zijn. Dat sprake zou zijn van
mishandeling, zoals mevrouw Van Dee in de uitzending zegt, is ook door twee andere bronnen
verteld. Bovendien beschikt de redactic over een gespreksverslag van zorgverzekeraar VGZ,
waarin nog drie familieleden van bewoners bevestigen dat sprake is van fysicke en geestelijke
mishandeling van de bewoners.

De uitlating van Van Dee over ‘vermoedelijke fraude’ is later in de uitzending bevestigd door De
Haas en ‘De Jong’. Dit vermoeden wordt ondersteund door de feiten, aangezien er twee
onderzoeken naar fraude lopen: een door de inspectie SZW en een door VGZ. Verder is een
hoofdvraag van de uitzending: mag je winst maken met pgb-geld? Uit de uitzending blijkt dat
klagers het Thomashuis runden als een bedrijf. ‘De Jong’ vertelt dat oneigenlijk gebruik werd
gemaakt van pgb-gelden, omdat meer dan de helft daarvan naar klagers en de overkoepelende
organisatie is gegaan. Daarbij is pgb-geld niet gegaan naar mensen die het hadden moeten
krijgen, zoals de eigenaar van de supermarkt. De jaarcijfers zijn voorgelegd aan een onathankelijk
expert, hoogleraar Verbon, die bevestigt dat winst in de zorg tot op zekere hoogte moet kunnen,
maar niet buitenproportioneel mag zijn. Volgens hem is dat hier wel het geval.

Het wederhoor is toegepast in een interview met de heer Klein, die uitgebreid aan het woord is
geweest. Uiteraard kon niet het hele interview worden uitgezonden en heeft de redactie moeten
selecteren. Zo is te zien dat de vraag over slechte zorg is voorgelegd en dat Klein zegt zich daarin
niet te kunnen vinden. Verder is met Klein gesproken over de dagbestedingsruimte, het vertrek
van ontevreden bewoners en de klacht van een familielid over een bewoner die fysiek achteruit
ging. De antwoorden die zijn te zien, zijn allemaal reacties op de bijbehorende vragen,; er is niet
slecht geknipt en geplakt. De hele lange antwoorden konden niet worden uitgezonden, steeds is
de kern weergegeven. De teneur was vooral dat Klein zich niet in de kritiek kon vinden. Dit komt
ook duidelijk in de uitzending naar voren.

Verder heeft Van Driel met Klein gesproken over de jaarcijfers. Zijn uitleg — dat het bedrag onder
de streep het resultaat is — is in de uitzending verwerkt. Verder laat Klein weten dat sprake is van
goed ondernemerschap en dat je een bakker ook niet vraagt wat hij met de euro doet die hij voor
een brood ontvangt. In dit verband wijst EenVandaag erop dat — in tegenstelling tot betalingen
aan de bakker — pgb-gelden publieke middelen zijn, waarvan kritisch mag worden nagegaan hoe
deze worden besteed. Overigens zijn de bedrijfsresultaten in het kader van wederhoor ook
voorgelegd aan de directeur van de overkoepelende organisatie, De Drie Notenboomen.

Pagina 4 van 6



RvdJ 2017/43

LRI do Journalistiek

Op de zitting deelt Van Gool nog mee dat ze niet hebben kunnen wachten op de uitkomsten van
de lopende onderzoeken. Dergelijke onderzoeken duren vaak erg lang en bovendien verschijnt er
niet altijd een rapport dan wel krijgen ze dat niet direct in handen. Overigens leest de redactie in
het rapport van de IGZ niet dat klagers daarmee volledig zijn vrijgepleit van alle beschuldigingen.
Dit rapport is bovendien niet openbaar. Er is dan ook geen reden om een rectificatie te plaatsen.
EenVandaag concludeert dat de redactie uitgebreid en gedegen onderzoek heeft verricht en dat
van eenzijdige berichtgeving geen sprake is.

BEOORDELING VAN DE KLACHT

De Raad heeft de kern van de klacht zo opgevat dat deze bestaat uit de volgende onderdelen:
a. klagers zijn beschuldigd van mishandeling, terwijl daarvoor onvoldoende grondslag
bestaat en onvoldoende wederhoor is toegepast;
b. klagers zijn beschuldigd van financiéle wanpraktijken, terwijl daarvoor onvoldoende
grondslag bestaat en onvoldoende wederhoor is toegepast.

De Raad zal deze onderdelen achtereenvolgens bespreken. Daarbij wordt voorop gesteld dat
media een belangrijke taak hebben om misstanden in de samenleving aan de kaak te stellen. Het
is dan ook maatschappelijk relevant en journalistieck geboden om onderzoek te verrichten naar
en/of te berichten over (mogelijk) ontoelaatbaar gedrag van klagers als exploitanten van een
tehuis voor meervoudig gehandicapten.

Ad a.

In de uitzending zegt mevrouw Van Dee dat “de eigenares bruut en onbeschoft is tegen onze
kinderen. Eentje is er geslagen en een ander is geschopt”. Verder vertelt zij over het voorval van
een voormalige bewoonster die ’s nachts washandjes met tiewraps om zou hebben gekregen, ten
gevolge waarvan zij ’s ochtends plekken had die eruit zagen als tweedegraads brandwonden, zij
bij het wegknippen ‘van de kaart’ zou zijn geraakt en mevrouw Klein haar vervolgens zou hebben
laten liggen. Naar het oordeel van de Raad overstijgen deze specifieke beschuldigingen van
mishandeling de verwijten ten aanzien van het bieden van slechte zorg in het algemeen, zoals de
kritiek van een familielid van een bewoner die veel op de grond zat en uiteindelijk niet meer kon
lopen.

Deze beschuldigingen zijn geuit door één bron (Van Dee) terwijl het niet haar eigen kind betrof,
niet duidelijk is of Van Dee de handelingen zelf heeft waargenomen en zij bovendien met klagers
in conflict lijkt te zijn. EenVandaag heeft aangevoerd dat deze beschuldigingen zijn bevestigd
door andere (anonieme) bronnen en dat ook in een gespreksverslag van zorgverzekeraar VGZ
wordt gerept over mishandeling. In de uitzending heeft EenVandaag echter onvoldoende inzicht
gegeven in het verrichte onderzoek en het beschikbare bronnenmateriaal. Daardoor is het voor
kijkers onvoldoende duidelijk waarop deze ernstige beschuldigingen ten aanzien van klagers zijn
gebaseerd.

In de uitzending wordt verder niet duidelijk of deze specifieke beschuldigingen voor wederhoor
aan klagers zijn voorgelegd: 1) dat enkele kinderen door mevrouw Klein zouden zijn geschopt en
geslagen, en 2) dat een voormalig bewoonster washandjes met tiewraps om zou hebben gekregen
en de gevolgen daarvan. In ieder geval is een eventuele reactie van Klein op deze aantijgingen
niet in de uitzending verwerkt.

De weergegeven inhoudelijke reactie van de heer Klein op de verwijten over de zorgverlening in
het algemeen en de mededeling in de voice-over “Jan Klein ontkent in een gesprek met
EenVandaag alle aantijgingen.” zijn hiervoor niet toereikend.

Op dit punt heeft EenVandaag journalistick onzorgvuldig gehandeld.

Pagina 5 van 6



RvdJ 2017/43

e Journalistiek

Adb.

De beschuldigingen van financiéle wanpraktijken die in de uitzending zijn geuit, komen erop neer
dat klagers pgb-gelden onjuist zouden hebben besteed en (mede daardoor) gedurende een paar
jaar buitensporig hoge winsten zouden hebben behaald.

De Raad meent dat voor EenVandaag voldoende aanleiding bestond om op dit punt over klagers
te berichten zoals zij hebben gedaan. Het is aannemelijk gemaakt dat de redactie deugdelijk
onderzoek heeft verricht en dat de berichtgeving is gebaseerd op stukken en informatie afkomstig
van diverse bronnen. Dit is inzichtelijk gemaakt in de uitzending. Hoewel Van Dee de
beschuldiging zwaar heeft aangezet door te spreken van ‘vermoedelijke fraude’, wordt later
duidelijk dat zij hiermee bedoelt dat de eigenaar van de supermarkt ten onrechte geen vergoeding
heeft ontvangen voor de werkzaamheden die haar zoon daar heeft verricht. Daarnaast worden
over de beschuldiging van financi€le wanpraktijken ook de supermarkteigenaar en ‘De Jong’ aan
het woord gelaten. De bedrijfsresultaten van klagers zijn verder besproken met een
onafhankelijke deskundige, hoogleraar Verbon. Bovendien is ten aanzien van de financién van de
Thomashuizen in het algemeen nog gesproken met de overkoepelende organisatie.

De Raad vindt dat op dit punt voldoende wederhoor is toegepast. Klagers hebben op de zitting
uitgelegd dat zij vinden dat het werk van de zoon van Van Dee bij de supermarkt niet als
‘dagbesteding’ kan worden aangemerkt en dat daarom aan de eigenaar geen vergoeding vanuit het
beschikbare pgb-budget is verstrekt. De kern van klagers standpunt — er is geen sprake van
‘dagbesteding” — is via een voice-over in de uitzending weergegeven. Daamaast is in de
uitzending te zien dat Van Driel de bedrijfsresultaten met de heer Klein bespreekt. De Raad vindt
dat daarmee de reactic van klagers voldoende in de uitzending is verwerkt. Niet blijkt dat
essenti€le onderdelen van de reactie zijn weggelaten.

EenVandaag heeft op dit punt niet journalistiek onzorgvuldig gehandeld.

Relevante punten uit de Leidraad van de Raad: A., B.3 en C.
Relevante eerdere conclusies van de Raad: RvdJ 2017/16, RvdJ 2014/39 en RvdJ 2013/41

CONCLUSIE

Voor zover de klacht erop is gericht dat klagers zonder deugdelijke grondslag en zonder
toepassing van wederhoor zijn beschuldigd van mishandeling, hebben A. van Driel en
EenVandaag journalistick onzorgvuldig gehandeld. Zij hebben echter niet journalistiek
onzorgvuldig gehandeld bij de berichtgeving over (mogelijke) financiéle wanpraktijken.

De Raad doet de aanbeveling aan EenVandaag om bij voorkeur in een uitzending aan deze
beslissing aandacht te besteden en anders deze beslissing integraal of in samenvatting op haar
website te publiceren.

Zo vastgesteld door de Raad op 4 december 2017 door mw. mr. J.W. Bockwinkel, voorzitter, mw.
dr. YM. de Haan, mw. J.R. van Ooijen, F. ThH. Ruys en H.P.M.J. Schneider, leden, in
tegenwoordigheid van mw. mr. D.C. Koene, secretaris.

Voorzitter Secretaris

Pagina 6 van 6



